Aktualności

Citroën C3 WRC – nowa francuska broń na Rajdowych Mistrzostwach Świata
Opublikowano 24 lutego 2017
Autor: Stefan Materzyński

Rok 2017 rozpoczął się dla Citroëna pod znakiem wyzwań. Po rocznej przerwie, francuski zespół rajdowy oficjalnie powraca do walki o tytuł mistrza w prestiżowym cyklu rajdów samochodowych: WRC (World Rally Championship). Czy najbardziej utytułowany konstruktor w historii Rajdowych Mistrzostwach Świata powtórzy sukcesy z ubiegłych lat?

Tym razem Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) pozwoliła uczestnikom na zdecydowanie większą swobodę pod kątem aerodynamiki, większą moc silnika, a także wprowadzenie aktywnego centralnego dyferencjału. Samochody startujące w tegorocznych mistrzostwach będą zatem odbiegać od tego, do czego przywykliśmy w minionych sezonach. Wyraźne zmiany widoczne są również u Citroëna. W tym roku, we francuskich barwach wystartuje Citroën C3 WRC. Swoje najnowsze rajdowe dzieło, koncern zaprezentował w grudniu 2016 w Abu Dhabi.

Citroën C3 WRC – nowa francuska broń na Rajdowych Mistrzostwach Świata

                                   Źródło zdjęcia: www.autoklub.pl

Nowoczesny design i obiecujące osiągi

Nowoczesny design pojazdu oparto na modelu C3 III generacji. Mamy tu zatem charakterystyczne wąskie ledowe reflektory, muskularny, opływowy kształt nadwozia oraz boczną okładzinę typu „Airbumps”, chroniącą karoserię przed obtarciami (nawet, jeżeli nie okaże się zbyt pomocna w trudnych rajdowych warunkach, trzeba przyznać, że pojazd zyskał dzięki niej sportowy, nieco gadżeciarski charakter). Chyba najciekawszym wizualnie elementem jest jednak imponujących rozmiarów tylny spoiler. Powiększony i podniesiony o 50 mm w porównaniu z poprzednią wersją spoiler zwiększa docisk aerodynamiczny i dopełnia ultra-sportowy wygląd nadwozia.

Oprócz fajnego designu nowa rajdówka zapowiada się bardzo obiecująco pod względem osiągów. Turbodoładowany silnik 1.6 generuje moc aż 380 koni mechanicznych, którą przekazuje na cztery koła oraz moment obrotowy rzędu 400 Nm, a umieszczenie amortyzatorów pod kątem zapewnia dłuższy zakres skoku. Masa nowej rajdówki spadła z 1200 do 1175 kilogramów, co znacznie poprawiło stosunek mocy do masy w porównaniu z jej poprzednikiem.

Wystający przedni zderzak, wyposażony w spoilery oraz tylny zderzak z dyfuzorem zdecydowanie zwiększyły aerodynamikę pojazdu, a wloty powietrza w nadwoziu skuteczniej chłodzą silnik i hamulce. Wprowadzone rozwiązania pozwoliły na zwiększenie siły docisku i znaczną poprawę stabilności pojazdu. Umożliwi to kierowcom pewniejsze prowadzenie i szybsze wchodzenie w zakręty.

 

umow_sie_na_jazde_probna

Poznajcie załogę Citroën C3 WRC

Kto pojedzie w barwach francuskiej marki? Dla nikogo nie jest chyba zaskoczeniem, że po raz kolejny Citroën zaufał umiejętnościom i doświadczeniu Krisa Meeke, który został liderem zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT. Obok Krisa, na torze zobaczymy w tym sezonie Craiga Breena i Stephana Lefebvre’a. Wybór jest w pełni zgodny z wizją marki, stawiającej przede wszystkim na młodych, obiecujących kierowców. Główny cel to oczywiście wygrywanie rajdów w 2017 roku, a rok później zdobycie tytułu mistrza świata. Jak przyznaje jednak Yves Matton, szef francuskiego zespołu rajdowego, mimo ogromnego entuzjazmu, ekipa Citroëna podchodzi do Mistrzostw z szacunkiem i pokorą, na jaki zasługują. Pierwsze rajdy w Monte Carlo i Szwecji już za nami, ale o tym czy Citroën C3 WRC powtórzy spektakularne sukcesy Xsary, C4 czy DS3 WRC przekonamy się dopiero pod koniec roku. Jedno jest pewne: możemy spodziewać się naprawdę emocjonującej rywalizacji!

Źródła: rajdy24.pl, motofakty.pl, superauto24.se.pl, rajdy.autoklub.pl, motorauthority.com, wrc.com, netcarshow.com, auto-moto.com

Citroen Wielicka